j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 11 | 15 | 19 | 24 | 28 | 32 | 37 | 41 | 46 | 50 |
2 | 7 | 12 | 16 | 20 | 25 | 29 | 33 | 38 | 42 | 47 | 51 |
3 | 8 | 13 | 17 | 21 | 26 | 30 | 34 | 39 | 43 | 48 | 52 |
4 | 9 | 14 | 18 | 22 | 27 | 31 | 35 | 40 | 44 | 49 | |
5 | 10 | 23 | 36 | 45 |
De ‘Tuinman in de Wijk’-aanpak van Creatief Beheer is onderhoud, vergroening, zorg en participatie ineen, op een manier die preventief werkt, zowel voor de gemeenschap als voor de individuele deelnemers. Dit is de omgekeerde wereld met hoe we momenteel omgaan met zowel onderhoud als zorg en welzijn. Het zijn vooral kostenposten, die ‘te duur’ zijn geworden en geen kansen bieden voor ontwikkeling van de gewenste ‘participatiesamenleving’. Zo’n omslag – weten we uit ervaring – gaat niet ‘vanzelf’ en het is noodzakelijk te werken naar een wijkaanpak, die wél te betalen is en waarbij zelforganisatie en zelfredzaamheid van gemeenschappen toenemen, alsook de algemene gezondheid van mensen die er wonen. Een aanpak, zogezegd, die de cirkel aan de onderkant (basis) sluit en participatie, zowel voor de gemeenschap als het individu, aantrekkelijk maakt. En tevens een verdienmodel biedt, waarbij het vanuit de overheid zo gewenste rendement op het terrein van gezondheid en veiligheid ligt.
Hiertoe heeft Creatief Beheer een algemeen strategisch verhaal geschreven hoe via een alternatieve gemeenschappelijke route per wijk, we samen met bewoners en organisaties in een wijk kunnen werken aan een nieuwe effectieve praktijk; het nieuwe wijktafelkleed dat de verzorgingsstaat niet alleen vervangt maar ook verbetert en waar we met zijn allen nog jarenlang van kunnen genieten. Het oude dorpsgevoel in een nieuw jasje zogezegd en ook nog eens midden in de stad. Om zo een effectieve buffer te vormen tussen wederzijdse hulp en professionele hulp.
De pdf met het gehele verhaal kunt u hier downloaden of lezen
robert klaassen | 18 december 2014http://www.antennerotterdam.nl/file/38828/werkboekBeste mensen, |
Rini Biemans | 24 december 2014mail naar info@creatiefbeheer.nl sturen we de pdf op |