j | f | m | a | m | j | j | a | s | o | n | d |
1 | 6 | 11 | 15 | 19 | 24 | 28 | 32 | 37 | 41 | 46 | 50 |
2 | 7 | 12 | 16 | 20 | 25 | 29 | 33 | 38 | 42 | 47 | 51 |
3 | 8 | 13 | 17 | 21 | 26 | 30 | 34 | 39 | 43 | 48 | 52 |
4 | 9 | 14 | 18 | 22 | 27 | 31 | 35 | 40 | 44 | 49 | |
5 | 10 | 23 | 36 | 45 |
Creatief Beheer bestaat dit jaar 10 jaar. Onze praktijk is de laatste jaren sterk gegroeid en we zochten een aanpak en structuur die verdere groei en schaalvergroting mogelijk maakt. De oplossing hebben we gevonden in de vorm van een nieuwe beroepsgroep; de Tuinman(m/v), een universele frontlijnwerker, die kennis, kunde en netwerk inzet en samen met bewoners en professionele partijen zorgt voor een groene kindvriendelijke buitenruimte. De visie en methode is beschreven in het Werkboek ‘Tuinman in de Wijk’.
Creatief Beheer heeft in 2012 met zo’n 25 Tuinmannen in 9 wijken aan verschillende projecten gewerkt. Ieder project heeft weer haar eigen uitdaging en karakter, we hebben dus heel wat kunnen uitproberen en dit heeft veel ervaringen en inzichten opgeleverd. Samen hebben we gewerkt als Tuinman(m/v), maar ook het vak en het werkveld vormgegeven. De belangrijkste conclusie van het afgelopen jaar is dat de Tuinman en zijn aanpak werkt. We hebben al onze targets gehaald, qua m2 vergroening en participatie. Behalve Buitenplaats Spangen gaan alle projecten, zoals het er nu naar uitziet, volgend jaar door. Een resultaat waar we trots op zijn.
Het is nogal wat, met een nieuwe beroepsgroep komen, die hyperlokaal en intermenselijk fysieke en sociale werkvelden met elkaar verbindt. Maar inmiddels voelen onze mensen zich echte tuinmannen en begrijpen bestuurders, politici, samenwerkingspartners en bewoners steeds beter wat een Tuinman doet en wat een Tuinman mogelijk maakt.
De expertise van de Tuinman komt uit twee traditioneel gescheiden werkvelden, enerzijds; groenverzorging, het klassieke tuinieren, de inrichtingspraktijk, ontwerpen, aanleggen en anderzijds; het sociale werk en het organiserend management. Dit is niet in een persoon te verenigen, het werk van de Tuinman is dus altijd teamwerk. Binnen een wijkteam werken Tuinmannen van verschillende kunde en zo leert iedereen van elkaar. Door goed te communiceren en te evalueren wordt de aanpak gaandeweg effectiever (lerende praktijk). Zo is geleidelijk ook de opleidingsvorm gevonden, leren in de praktijk met regelmatige evaluaties individueel en per team.
Naast vakkennis en ervaring blijkt keer op keer dat het vak van de Tuinman vooral ‘mensenwerk’ is. Sociologe Anne van Summeren heeft in 2012 een degelijk veldonderzoek verricht op Proefpark de Punt, ‘De Bindende Factor’. Hieruit komt naar voren dat het bemiddelen, het veilig en open houden van de openbare ruimte, de zogenaamde ‘brokerfunctie’, zeer belangrijk zijn. Door de neutrale onafhankelijke houding en zijn evident niet-discutabel doel, kan de Tuinman bemiddelen tussen verschillende groepen gebruikers en zodoende bijdragen aan de zog. ‘groene veiligheid’ in een wijk. Dus met simpel tuinieren en samen zorgen voor een mooie buitenruimte, is veel meer te bereiken dan we hadden kunnen bevroeden toen we begonnen, tien jaar geleden. Een mooie basis voor het nieuwe jaar en het nieuwe groeiseizoen…